Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Dyskusje o monetach bitych dla ziem polskich w okresie rozbiorów, monet czasów II RP, a także monet okupacyjnych występujących podczas I i II Wojny Światowej
popstar
Posty: 351
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: popstar » 06 paź 2019, 22:24

NUMI1299 pisze:
06 paź 2019, 21:17
Widze ze kolega dalej w oblokach buja ...dane z epoki wszystkie na grudzien 1924 roku to 1.2mln sztuku 2 zl h i Usa i tyle sztuk pokazuje na poczatku grudnia Bank Polski.Te tlumaczenie z roku 1926 ze strat nie bedzie na 2 zl 1924 bo wrzucimy buble odsortowane w 1924 roku i nikt sie nie pozna...to pokazuje idiotyzm tlumaczen osob winnych za te monety.
Nie, nie bujam i mam monety z 1924 roku i mają nawet noty MS.
Do rzeczy oczywiście jakość tych monet nie była wzorcowa , ale najwięcej dostało się za grafikę, jednak po prawie 100 latach uważam , że monety żniwiarki mają coś w sobie jednak w tamtych czasach się nie podobały.
A może była to taka nasza przywara, atakowano wszystko i wszystkich, dopiero z jednej strony groźby Ministerstwa pod adresem redaktorów spowodowały , że w grudniu 1924 zaczęto już pisać bardziej stonowanie.
Pod presją opinii publicznej Rząd wydał deklarację , że monety wycofa lecz jakie ? te które trafią do kas Banku Polskiego i Kas Skarbowych.
Jakoś niewiele ich tam trafiło tylko kilka tysięcy. Resztę ludzie schowali.
Więc było dużo szumu lecz do końca grudnia 1924 wpuszczono do obiegu z przesortowanych monet z USA około 600 tys szt. oraz około 800 tys.z Anglii następnie wycofano kilka tysięcy szt. które podmieniono, ostatecznie na 10 stycznia w obiegu przybyło kolejnych 14,5 tys. szt. po tej dacie trudno coś określić , gdyż 13.01.1925 trafiły do mennicy monety z Paryża.

obieg pieniężny monet w 1924 roku do 31.12 wraz ze stanem monet w banku.
1924 RMS wyd 1925 obieg pinięzny łącznie str 170.jpg
Podział na nominały, z których wynika, że dwuzłotówek w obiegu było 1.408.996 szt. czyli 2.817.992 zł a na 10 stycznia 1925 - 1.423.455 szt czyli o 14.459 szt więcej.
1924 RMS wyd 1925 obieg pinięzny monety str 168.jpg
1924 RMS wyd 1925 obieg pinięzny monety str 169.jpg
Opisana szpetota dwuzłotówek w Warszawiance
1924-11-18 Warszawianka  Nasze monety wycinek.jpg
a następnie już stonowane opisy np w Rzeczpospolitej
1924-12-15 Rzepa 2 złotówki nie takie straszne.jpg
dodam wycinki dla lepszej ostrości
1924-12-15 Rzepa 2 złotówki nie takie straszne wycinek 1.jpg
1924-12-15 Rzepa 2 złotówki nie takie straszne wycinek 2.jpg
Ostatnio zmieniony 06 paź 2019, 22:33 przez popstar, łącznie zmieniany 1 raz.
POP STAR

NUMI1299
Posty: 409
Rejestracja: 07 maja 2019, 18:44

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: NUMI1299 » 06 paź 2019, 22:32

Kolega znowu sie pomylil w materialach w poscie wyzej nie widze ilosci 800.000 tys 2 zl H i 600.000 USA znowu kolejna bajka.Co innego wklejasz co innego piszesz.

popstar
Posty: 351
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: popstar » 06 paź 2019, 22:38

NUMI1299 pisze:
06 paź 2019, 22:32
Kolega znowu sie pomylil w materialach w poscie wyzej nie widze ilosci 800.000 tys 2 zl H i 600.000 USA znowu kolejna bajka.Co innego wklejasz co innego piszesz.
Przestań zaśmiecać ośle.
800.000 tys
RzePA
1924-10-28 2 zł srebrne dostawa 800 tys z Royal Mint.jpg
Warszawianka
1924-10-29 Warszaw 800 000 szt 2 zł z anglii.jpg
Echo Warszawskie
1924-10-29 EchoWarsz 800 000 szt 2 zł z anglii.jpg
myślę , że więcej nie trzeba wklejać bo wszystkie doniesienia są takie same.
Ostatnio zmieniony 06 paź 2019, 22:51 przez popstar, łącznie zmieniany 1 raz.
POP STAR

popstar
Posty: 351
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: popstar » 08 paź 2019, 21:12

Dla bardziej wnikliwych,
nie zastanawiam się nad tym czy przysłano do Polski w roku 1924 monety z Filadelfii i Birmingham z wadami , gdyż to jest jasne i bezprzeczne.
Zastanawiałem się nad ilościami podanymi w raporcie mennicy dlatego analizowałem dokładnie doniesienia.
Dlaczego mennica podała w swoim sprawozdaniu, że przyjęła z Birmingham 1,2 mln szt monet a z USA 760 tys. szt monet, skoro podobno większość nie została dopuszczona do obiegu.
Jednak w prasie z dnia 1.11.1924 oraz 4.11.1924 podano , że w dostawie z USA było ok 50 % wadliwych monet oraz ,że dostarczono jeden milion numizmatów , czyli odwrotek.

Poniżej przebieg wydarzeń ,który pozwala zrozumieć informacje podane w okresie, z którego wynika ,iż podana ilość 800.000 szt z Anglii nie jest błędem.
Transport z Filadelfii.jpg
Transport z Birmingham.jpg
Jest niemal pewnym , że musiał dotrzeć przynajmniej jeszcze jeden transport z Birmingham skoro dostarczono 800.000 szt, tym bardziej że końcem października 1924 pojechał tam inżynier mennicy. Anglicy mieli wysyłać monety co dwa tygodnie skoro pierwszy transport wysłali 16.10 następny mogli wysłać 31.10.1924
Amerykanie też nie spali lecz po pierwszym transporcie musieli wysłać drugi, tym bardziej, że w swoim raporcie podają , że w roku 1924 wybili 4,4 mln szt. do USA inżynier mennicy pojechał dopiero początkiem stycznia 1925.

Te informacje nie były jednak przekazywane do publicznej wiadomości z wiadomych względów.
POP STAR

NUMI1299
Posty: 409
Rejestracja: 07 maja 2019, 18:44

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: NUMI1299 » 08 paź 2019, 21:51

Kogo kolega chce oszukać.....1.2 mln sztuk 2 zl w obiegu nakład łączny oficjanie podany :!: USA i Anglia na początku grudnia 1924 pokazuje cała prasa ,Bank Polski we wszystkich materiałach :!: Ministerstwo Skarbu ,NIK . Prawdziwa ilość tych monet puszczona do obiegu może być zdecydowanie niższa ...... Sortowanie monet 2 zl masz w moich postach wyzej ...ale to nie caly temat. :D tu jest więcej ciekawostek. Przestań zmyślać o dodatkowych transportach z USA i ANGLII w 1924 pokaż je w dowolnym materiale :!: albo przestań kłamać :!: kolega ma obsesję tajnych magazynów gdzie trzymali miliony nik 5zł w 1929 roku,a tu tajne informacje o dodatkowych transportach z USA i ANGLII w 1924 roku podajesz.... od J-- 23 :?: dlatego nikt w epoce o tym nie wiedział :?: Stirlitz na pewno wiedział. Kolega się pochwalił :!: w postach wyżej ,że posiada monety w ms 1924 te z roku 1924 H myślę że to pewnie tłuste szyje z drugiego transportu :lol: :?: jak się już pochwalił że ma --- to niech wrzuci zdjęcia ...liczba mnoga.... :D tych monet z literką H.Aktualnie do kupienia są 3 sztuki falsów w slabach tłusta szyja 2 zl H na allegro.

popstar
Posty: 351
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: popstar » 28 paź 2019, 23:01

Nikogo nie chcę oszukać lecz próbowałem wyjaśnić cały proces, który podaje jeszcze raz poniżej.

Faza zamówień i przygotowania przez mennice wzorów monet srebrnych:
1. w państwowej mennicy francuskiej w Paryżu zaplanowano monety 1-złotowe i 2- złotowe na kwotę 30.000.000 zł (15.000.000 szt. złotówek oraz 7.500.000 szt. 2-złotówek)
2. W instytucji finansowej Matthey & Johnson monety 1-złotowe i 2- złotowe na kwotę 48.000.000 zł, (24.000.000 szt. złotówek oraz 12.000.000 szt. 2-złotówek)

3. Ze względu na otrzymane dogodne warunki finansowania zdecydowano w lipcu 1924 o zamówieniu dalszych ilości monet srebrnych w USA. Wpierw ustalono potrzebną ilość czystego srebra na wybicie 1 zł i 2 zł na poziomie 2.700.000 uncji a wkrótce rozszerzono zapotrzebowanie do 6.000.000 uncji czystego srebra uwzględniając monety 5-cio złotowe. Umowa przewidywała wybicie z zakontraktowanego srebra monet w rządowej mennicy Filadelfijskiej z otrzymanych wzorów stempli wykonanych w mennicy Paryskiej na koszt amerykańskiej organizacji Stowarzyszenie Producentów Srebra płatność za gotowe monety nastąpić miała po dostawie monet do Warszawy.
Wstępnie zdefiniowano wielkości dla monet 1-złotowych i 2-złotowych w ilości 12.000.000 szt. złotówek oraz 5.000.000 szt. dwuzłotówek , zamówienie zmieniono i dopasowano na kwotę nominalną do poziomu 48.000.000 zł, (6.000.000 szt. złotówek, 6.000.000 szt. 2- złotówek, 6.000.000 szt. 5-złotówek).

Pierwotnie zatem planowano nabycie monet srebrnych tylko w mennicy francuskiej. Później doszła oferta na monety srebrne od firmy Matthey & Johnson na łączną wartość nominalna 78 mln zł, następnie doszła oferta amerykanów zamówienie powiększono do kwoty nominalnej 100 mln zł aby rozszerzyć je do kwoty nominalnej 126 mln zł.
Ostatecznie jednak w USA zamówienie na złotówki i pięciozłotówki anulowano a zakupy i dostawy monet srebrnych zatrzymano na poziomie ok. 92 mln zł. Dlaczego wstrzymano pięciozłotówki ? o tym w dalszej części.
Rzeczpospolita 8 maja 1925
1925-05-08 RzePa obieg monet srebrnych do 126 mil wycinek.jpg
Rzeczpospolita 21 kwietnia 1925
1925-04-21 rzepa niwiele 5 zł na 3 maja wycinek.jpg
W pierwszych dniach czerwca do Paryża i Londynu udał się Naczelnik Wydziału I-go Departamentu Obrotu Pieniężnego p. Stanisław Pawłowicz w celu ukończenia rokowań z władzami i firmami zagranicznymi w sprawie dostawy dla Skarbu Państwa monet srebrnych.

Monety te wartości jednego i dwóch złotych bite miały być w Państwowej Mennicy francuskiej z zapasu srebra jaki posiadała Komisja Skarbu Narodowego, oprócz tego bilon srebrny bity miał być w jednej z mennic angielskich ze srebra specjalnie przez Skarb Państwa zakupionego.

W czerwcu 1924 roku podpisano umowy na dostawy monet jedno i dwuzłotowych z Państwową Mennicą Francuską oraz angielską firmą Matthey & Johnson datowaną dnia 7 czerwca 1924.

Początkiem lipca 1924 otrzymano modele/wzory monet dwuzłotowych z mennicy paryskiej.

Według pierwszych informacji prasowych mennica francuska miałaby dostarczyć na 1-go września 1924 roku 6.000.000 zł w monetach srebrnych jedno i dwuzłotowych a do końca 1924 pozostałe 24.000.0000 zł.
13.07.1924 srebro w ilości 117 ton 407 kg ze Skarbu Narodowego wysłano w 12 wagonach do Gdańska wraz z konwojującym je m.in. kierownikiem działu hutniczego mennicy inżynierem Szumskim, a następnie drogą morską do portu we Francji i dalej koleją do Paryża gdzie transport dotarł 25.07.1924
Zamówione 7.6.1924 roku w firmie Matthey & Johnson monety srebrne 1 zł i 2 złote ulokowane zostały ze względu na brak mocy przerobowych w Royal Mint w prywatnej mennicy w Birmingham, przy czym Royal Mint zobowiązała się do kontroli. Wartość kontraktu to 978.100 funtów szterlingów w przeliczeniu około 23 mln zł. Prototypy monet dostarczyła do Anglii mennica paryska.

W lipcu 1924 Rząd Polski zdecydował się na zakup monet srebrnych w USA gdyż wynegocjował bardzo dogodne warunki wynikały one ze spadającej podaży srebra na rynku srebra w USA i ogromną chęcią uruchomienia popytu na srebro monetarne w Europie. Zrzeszenie producentów srebra wzięło na siebie całe ryzyko tej operacji, wraz z wynegocjowaniem za zgodą rządu amerykańskiego mocy produkcyjnych w mennicy rządowej USA. Zrzeszenie przekazywało mennicy swoje srebro płaciło mennicy za wybicie monet odbierało je w mennicy w imieniu Rządu Polskiego i wysyłało do Warszawy , rząd polski płacił za monety dopiero po ich dostawie do Warszawy. Ograniczeniem były moce przerobowe mennicy filadelfijskiej, która mogła miesięcznie przerobić w tym celu tylko 300.000 uncji srebra, oznaczało to ok. 930 tys. monet dwuzłotowych na miesiąc a więc cały nakład 6.000.000 szt. dwuzłotówek mógł zostać wykonany w okresie ok. 4,5 miesiąca.

W USA uzgodniono w powyżej opisanej formie docelowy zakup 6.000.000 uncji czystego srebra czyli około 186 ton, z którego można było otrzymać odpowiednio 240 ton stopu srebra próby 750 na wybicie następujących monet
2 zł – 6.000.000 szt. waga 60 ton
1 zł – 6.000.000 szt. waga 30 ton
5 zł – 6.000.000 szt. waga 150 ton

Po dostawie 6.000.000 szt. monet dwuzłotowych wstrzymano realizację zamówienia ze względu na trudności płatnicze rządu polskiego. Ostatni transport dwuzłotówek trafił do Gdańska końcem sierpnia 1925 roku dotyczył dostawy w ilości 840.000 szt. monet wybitych na przełomie lipiec/sierpień 1925 ze zwróconych wcześniej w ramach reklamacji monet z rocznika 1924.

Wracając do pierwszego transportu można zakładać, że do Warszawy w dniu 17.10.1924 trafiła z USA produkcja z niepełnego miesiąca sierpnia oraz września 1924 roku mennicy filadelfijskiej tzn. około 1.620.000 szt. monet.
Mennica filadelfijska wybiła do końca roku 1924 w sumie 4.400.000 szt. przypada zatem na październik –grudzień 1924 ok. 2.780.000 szt. średnio 926 tys./m-c.
Pierwsza dostawa nacechowana była niestarannie wykonanymi monetami ponad 50 % wykazywało znaczące braki. Z całej dostawy ostatecznie przekazano do obiegu tylko 780.000 szt. monet , liczbę tę potwierdziła mennica warszawska w swoim raporcie. Pozostałe sztuki podlegały zwrotowi z tytułu uznanej reklamacji i zostały w roku 1925 w liczbie 840.000 szt. odebrane przez amerykanów.
Polska wysłała na przełomie grudnia 1924 i stycznia 1925 roku do mennicy filadelfijskiej swojego przedstawiciela inżyniera mennicy pana Wacława Petsch. Ostatecznie mennica filadelfijska była zmuszona wykonane 2.780.000 szt. monet przetopić i wybić ponownie, działo się to już wszystko w roku 1925 dlatego ustalono , że monety będą miały datę 1925. Dwuzłotówki z datą 1925 wykonano w ilości 5.220.000 szt.
W związku z tym , że za monety nie zapłacono w roku 1924 roku skarb państwa nie poniósł tu bezpośredniej straty.

Inaczej miała się rzecz z pierwszymi dostawami z Anglii. Za te monety dostarczone dwoma transportami z Anglii pierwszy transport wysłano w dniu 16.10.1924 w ilości 800.000 szt. drugi w ilości 400.000 szt. końcem października 1924 zapłacono już przed wysyłką monet, dlatego w związku z reklamacją słabo odbitych monet w listopadzie 1924 roku Najwyższa Izba Kontroli zarządziła kontrolę celem sprawdzenia czy na tej operacji skarb państwa poniósł straty.

Pismem z dnia 15 listopada 1924 Najwyższa Izba prosiła Ministerstwo Skarbu o wyjaśnienie dlaczego zaniechano ustanowienia własnej kontroli przy wyrobie tych monet i stempli w prywatnej mennicy w Birmingham a pozostawiono wykonanie tej kontroli delegatom Królewskiej Mennicy z Londynu, z tym, że odbiór dokonany przez delegatów tej mennicy jest ostateczny i nie może być przedmiotem sporu.
Ministerstwo uzasadniło zaniechanie brakiem dostatecznej liczby fachowców dla kontrolowania bicia monet zagranicą, które się odbywało równolegle w sześciu miejscach.
Dostarczone przez firmę Johnson & Matthey pierwsze dwa transporty w sumie 1.200.000 szt. były zbyt płytko wybite, według wyjaśnień Ministerstwa Skarbu przyczyną były zbyt płytkie prototypy dostarczone przez mennice paryską.
Po licznych rozmowach z przedstawicielami Rządu brytyjskiego, firmy Matthey & Johnson oraz Mennicy królewskiej w Londynie ustalono , że resztujące monety z umowy zostaną wykonane w Royal Mint.
Porozumienie to przypieczętowane zostało 4 grudnia 1924 aneksem do umowy z 7 czerwca 1924 z firmą Matthey & Johnson.

W 1925 roku Najwyższa Izba zażądała w od Ministerstwa Skarbu wyjaśnień w jaki sposób ostatecznie załatwiono sprawę pierwszych dwóch transportów z Birmingham i czy Skarb poniósł ewentualne straty.
Monety z Birmingham pozostały w Polsce częściowo w obiegu a te, które udało się z obiegu wyciągnąć magazynowano w skarbcu. W kwietniu 1926 roku Ministerstwo Skarbu pisemnie odpowiedziało Najwyższej Izbie , że Skarb Państwa żadnych strat z powodu zbrakowanych pierwszych dwóch transportów monet dwuzłotowych dostarczonych przez firmę Matthey & Johnson z Birmingham nie poniesie, gdyż monety te bowiem zostaną teraz (w 1926) puszczone w obieg jako nieróżniące się od innych w obiegu będących, które przez dwuletnie użycie uległy już pewnemu zatarciu.

Potwierdzenie puszczenia 1.200.000 szt. monet z Birmingham w obieg znajdujemy w sprawozdaniu mennicy.

Mennica paryska również nie wywiązała się z terminów dostaw i pierwsze monety 2-złotowe i złotowe pomimo zapowiedzi : wrzesień 24, listopad 24, grudzień 24 trafiły do Warszawy dopiero 13.01.1925 roku.

Pozdrawiam

POP STAR
POP STAR

NUMI1299
Posty: 409
Rejestracja: 07 maja 2019, 18:44

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: NUMI1299 » 28 paź 2019, 23:18

Pokaż jakikolwiek material z epoki ,który pokazuje 2 transport z Anglii w 1924 roku :!: albo przestań fantazjować .Obieg oficjalny :!: podany przez wszystkie instytucje w grudniu 1924 roku wynosił 1.200.000 sztuk 2 zł USA i Anglia i te dane przekazono prasie z epoki. Te 2 zl które kolega wpuszcza w obieg w 1926 roku to już odlot numizmatyczny,ponieważ kolega nie zapoznał się co na ten temat pisało Ministerstwo Sprawiedliwości 1926 roku.W sumie pisz po 20 zdań - 25 zdań-- a tak nie wiadomo gdzie prawda,a gdzie twoje wymysły :!: Jakość nie ilość. Taka zagadka ...Czy oba :lol: transporty z Anglii zawierały żle wybite monety ,a może 2 transport zawierał monety poprawnie wybite... :lol:

popstar
Posty: 351
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: popstar » 29 paź 2019, 17:28

NUMI1299 pisze:
28 paź 2019, 23:18
Pokaż jakikolwiek material z epoki ,który pokazuje 2 transport z Anglii w 1924 roku :!: albo przestań fantazjować .Obieg oficjalny :!: podany przez wszystkie instytucje w grudniu 1924 roku wynosił 1.200.000 sztuk 2 zł USA i Anglia i te dane przekazono prasie z epoki. Te 2 zl które kolega wpuszcza w obieg w 1926 roku to już odlot numizmatyczny,ponieważ kolega nie zapoznał się co na ten temat pisało Ministerstwo Sprawiedliwości 1926 roku.W sumie pisz po 20 zdań - 25 zdań-- a tak nie wiadomo gdzie prawda,a gdzie twoje wymysły :!: Jakość nie ilość. Taka zagadka ...Czy oba :lol: transporty z Anglii zawierały żle wybite monety ,a może 2 transport zawierał monety poprawnie wybite... :lol:
Skoro wiesz wszystko lepiej to po co czytasz? Jeżeli więcej niż 25 zdań stanowi dla Ciebie problem pozostań ze swoja wiedzę ja pozostanę ze swoją. I już kiedyś pisałem , że prasa z epoki jest ważna nie jest jednak dokumentem lecz doniesieniem. Czasem bardzo ogólnym a tu piszemy o szczegółach.

Punktem wyjściowym zawsze będzie sprawozdanie mennicy. Nie zastanowiło Cię nigdy, dlaczego w sprawozdaniu pisanym w 1927 roku odnotowano ilości:

Birmingham 1.200.000 szt
Filadelfia 780.000 szt.

Oraz informacja z końca października 1924, że do obiegu zostanie puszczonych 800.000 szt. z Anglii.
Zacznij myśleć a potem szukaj wytłumaczenia dla tych liczb. Dopóki nie zaczniesz myśleć dyskusja z Tobą to strata czasu.

POP STAR
POP STAR

NUMI1299
Posty: 409
Rejestracja: 07 maja 2019, 18:44

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: NUMI1299 » 29 paź 2019, 21:10

W 1927 roku po przewrocie majowym rok wczesniej to konie mówiły ludzkim glosem.Kolega nie odróżnia wiedzy od swoich konfabulacji na temat np 2 transportu z Anglii zniwiarek i z tego wynikają problemy.Jutro wrzucimy materiały z grudnia 1924 ilosci sztuk 2 zl 1924 w obiegu dane rządowe.

popstar
Posty: 351
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: popstar » 29 paź 2019, 21:25

NUMI1299 pisze:
29 paź 2019, 21:10
W 1927 roku po przewrocie majowym rok wczesniej to konie mówiły ludzkim glosem.Kolega nie odróżnia wiedzy od swoich konfabulacji na temat np 2 transportu z Anglii zniwiarek i z tego wynikają problemy.
Masz problem to udaj się do archiwum akt nowych poszperaj w zespole Ministerstwa Skarbu poniżej kilka podpowiedzi:
Screenshot_1919-1939  Zespół - Ministerstwo finansów.png
Screenshot_1918-1939  Mennica Państwowa Karty ewidencyjne.png
Screenshot_1937 Mennica Państwowa Sprawozdania, raporty dekadowe dotyczące monet wysłanych do Banku Polskiego.png
Konie mówiły ludzkim głosem? Ignorant.
POP STAR

NUMI1299
Posty: 409
Rejestracja: 07 maja 2019, 18:44

Re: Nakład 2 złote 1924 1925 ŻNIWIARKA

Post autor: NUMI1299 » 29 paź 2019, 21:32

popstar pisze:
29 paź 2019, 21:25
NUMI1299 pisze:
29 paź 2019, 21:10
W 1927 roku po przewrocie majowym rok wczesniej to konie mówiły ludzkim glosem.Kolega nie odróżnia wiedzy od swoich konfabulacji na temat np 2 transportu z Anglii zniwiarek i z tego wynikają problemy.
Masz problem to udaj się do archiwum akt nowych poszperaj w zespole Ministerstwa Skarbu poniżej kilka podpowiedzi:
Screenshot_1919-1939 Zespół - Ministerstwo finansów.png
Screenshot_1918-1939 Mennica Państwowa Karty ewidencyjne.png
Screenshot_1937 Mennica Państwowa Sprawozdania, raporty dekadowe dotyczące monet wysłanych do Banku Polskiego.png

Konie mówiły ludzkim głosem? Ignorant.
Kolego w tych materialach które pokazujesz znanych od lat nie ma nic o 2 transporcie 2 zl Anglii ,a także nie ma nic o amerykanach odbierajacych z Polski złe wytloczone monety w USA to po co piszesz nieprawdę?Jak kolega więcej poczyta i poszpera w archiwach i materialach które pokazal publicznie to znajdzie ciekawą informację nie dotyczy to 2 zl ale monety nike ...informacja rządowa do konca 1929 roku do obiegu ilość nik to liczba 5mln 19 tys 835 sztuk.

ODPOWIEDZ