Monety srebrne rocznik 1936

Dyskusje o monetach bitych dla ziem polskich w okresie rozbiorów, monet czasów II RP, a także monet okupacyjnych występujących podczas I i II Wojny Światowej
popstar
Posty: 429
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: popstar » 18 lis 2020, 23:44

Witam,

przy okazji lektury różnych doniesień za okres 1936-1939 postanowiłem przeanalizować monety z rocznika 1936.
Na pierwszy ogień komunikat nr 10 MNMP z datą wydania maj 1937.
Nowy wzór monet. W roku bieżącym Mennica Państwowa rozpoczęła wybijanie monet w/g nowego wzoru. Zmianie uległa odwrotna strona monety, wyobrażająca obecnie okręt żaglowy, typu fregaty, płynący z rozwiniętymi żaglami w lewo. U spodu w łuku wartość monety oraz litery J. A.
i znak menniczy. Projekt J. Aumillera. Monety 2 i 5-złotowe normalnych wymiarów wybite zostały w znacznej ilości i znajdują się już w obiegu.
Rok bieżący rozumiany jest jako rok sprawozdawczy od 01.04.1936 do 31.03.1937
Następnie w komunikacie czytamy :
I. M o n e t y o b i e g o w e o d b i t e z d a t ą 1935
uważam, że zakradł się błąd chodzi oczywiście o datę 1936 gdyż dalej wymieniane są nominały:


Brąz: 1 gr, 2 gr i 5 gr (Wzór Jastrzębowskiego).
Nikiel; —
Srebro:
2 zł., projekt J. Aumillera z okrętem;
5 zł (Wzór Ostrowskiego) z pop. Marsz. J. Piłsudskiego i orłem ustawowym oraz
5 zł (Wzór Aumillera) z okrętem;
10 zł. (Wzór Ostrowskiego) z pop. Marsz. J. Piłsudskiego.
Zauważamy brak monety srebrnej 2 zł (Wzór Ostrowskiego) z pop. Marsz. J. Piłsudskiego

Terlecki w zestawieniu za rok od 01.04.1936 do 31.03.1937 podaje w tabeli swojej książki Mennica Warszawska następujące ilości

2 zł - 75.000 szt.
5 zł - 2.630.000 szt.
10 zł - 2.130.000 szt.

Zadałem sobie pytanie kiedy wybito 2 zł (Wzór Ostrowskiego) z pop. Marsz. J. Piłsudskiego 1936

Uważam, że podane 75.000 szt. dotyczy 2 zł statek???
Dlaczego???

10.07.1936 roku podniesiono granicę emisji skarbowej z 426 mil do 470 mil czyli o 44 mil złotych.
W tym celu zakupiono ok.
25,5 tony (20.09.1936) plus 18,5 tony (20.10.1936) czystego srebra razem 44 tony srebra.
Z tych 44 ton czystego srebra wybito wybito
5 zł (Wzór Ostrowskiego) z pop. Marsz. J. Piłsudskiego i orłem ustawowym katalogi podają 1.000.000 szt. = 5.000.000 zł
10 zł (Wzór Ostrowskiego) z pop. Marsz. J. Piłsudskiego i orłem ustawowym katalogi podają 2.130.000 szt. = 21.300.000 zł
Dla wybicia 1.000.000 szt. 5 zł oraz 2.130.000 szt 10 zł potrzeba 43,4 tony czystego srebra.

Dostępne dane na temat wielkości emisji skarbowej na 31.12.1936
zapas w banku : 41.40 mln zł
obieg srebro : 342,40 mln zł
obieg bilon : 86,00 mln zł
suma : 469,80 mln zł

Wielkość emisji została wyczerpana a monety (STATEK) nie zostały jeszcze przekazane do banku emisyjnego.
Bicie statku rozpoczęto dopiero w ostatnim tygodniu grudnia 1936.
Rozporządzenie Ministra Skarbu w sprawie monet statek z 10.12.1936 pozwalające na oficjalne bicie od 23.12.1936 w sferze publicznej pojawiło się 22/23.12.1936 o czym zaczęły donosić wszystkie gazety.

W gazetach jednak można jeszcze 22 grudnia 1936 znaleźć informacje o biciu 10 zł i 5 zł z popiersiem Piłsudskiego.
Uważam, że 10 zł i 5 zł Piłsudski wybito i przekazano do skarbca emisyjnego przed upływem roku 1936 w kwocie prawie 44 mil zł oznacza to
różnicę w zł pomiędzy tym co wykazują katalogi(2,13 mil szt. x 10 zł oraz 1mil szt. x 5 zł = 26,3 mil z minus dopływ emisji 44 mil zł = 17.7 mil zł
pochodziła z rocznika 1935.

Nie ma tu miejsca na statek w wielkich ilościach jak podawała mennica początkiem stycznia przekaże do banku emisyjnego niewielka ilość o wartości ok. 3 mil złotych.

Zatem 75.000 szt. 2 zł musiało dotyczyć statku. Natomiast 2 zł 1936 rok Piłsudski wybito pomiędzy 01.01.1936 a 31.03.1936 i zawarty jest w łącznej ilości 2 zł wybitych od 01.04.1936 do 31.03.1936 ile nie wiem wybito w tym czasie 1.050.000 szt.

Prawdopodobnie nakład Piłsudski 1936 był dużo wyższy od podawanych nakładów w katalogach.

Pozdrawiam

POP STAR
POP STAR

popstar
Posty: 429
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: popstar » 19 lis 2020, 07:19

Ciąg dalszy.

Gdyby nawet założyć , że monetę Piłsudski 2 zł rocznik 1936 wybito w roku sprawozdawczym 01.04.1936 do 31.03.1937
oznaczało by to , że do 31.03.1937 nie wybito ani jednej monety 2 zł statek gdyż statystyki podają , że 2-złotówek za cały okres wybito 75.000 szt.
Więc albo jest totalny rozjazd albo należy założyć , że:

2 zł Piłsudski 1936 wybito w okresie od 01.01.1936 do 31.03.36 w ilości 1.050.000 szt.
natomiast 2 zł Statek wybito

do 31.03.1937 - 75.000 szt.
od 01.04.1937 do 31.03.1938 -2.850.000 szt.
od 01.04.1938 do 31.03.1939 - 1.068.000 szt.

Uważam, że 2 złotówki wybito za zestawieniem Terlecki
1932 Polonia - w 1932/33 w ilości 15.730.000 szt
1933 Polonia - w 1933/34 w ilości 9.250.000 szt.
1934 Polonia - w 1934/35 w ilości
1934 Piłsudski - w 1934/35 w ilości (łącznie 9.625.000 szt. z tego w dużej części Polonia
1936 Piłsudski - do 31.03.1936 w ilości 1.050.000 szt.
1936 Statek - do 31.03.1937 w ilości 75.000 szt.
do 31.03.1938 w ilości 2.850.000 szt. zasadnicza ilość statku
do 31.03.1939 w ilości 1.068.000 szt. dla Zaolzia czy tylko statek????

nie ma jednak 100% pewności , że dwuzłotówki bite w 1937/1938/1939 to tylko statek z braku innych przesłanek zakładam , że tak.

Do tematu jeszcze wrócę.

Pozdrawiam
POP STAR

popstar
Posty: 429
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: popstar » 19 lis 2020, 11:06

Witam,

cd
podsumowanie

wiemy , że dwuzłotówki Polonia zastąpiły dwuzłotówki żniwiarkę 25 mil szt. wycofano z obiegu
wybito Polonia

32/33 szt. 15 750 000 szt.
33/34 szt. 9 250 000 szt.
suma 25 000 000 szt.

W roku 1934 od kwietnia wybito jeszcze uzupełnienie gdyż ogólna liczba żniwiarki to 26.178.641
do listopada 1934 bito nadal dwuzłotówki Polonia w dniu 24.11.1934 wyszło RMS w sprawie nowego wzoru monet (Typ Piłsudski)
Od grudnia 1934 rozpoczęto bić monety dwuzłotowe Piłsudski na przełomie ostatnich dni grudnia 1934/ styczeń 1935 przekazano pierwsze transporty nowych 10 zł 5 zł i 2 zł do banku emisyjnego.
W listopadzie 1934 podniesiono również granicę emisji skarbowej z 396 mil do 426 mil tj. o 30 mil zł

Zakładam , że od 01.04.1934 do listopada 1934 wybito monet dwuzłotowych Polonia ........ ??? min - 6 miesięcy 1.200.00 szt. (razem 26.200.000 szt.)
od grudnia 1934 do 31.03.1935 wybito monet dwuzłotowych Piłsudski ..........??? różnica pomiędzy 9.625.000 a 1.200.000 = 8.425.000 szt.
oznaczało by to ponad 2 mil. miesięcznie???
A następnie wybito dopiero w pierwszym kwartale 1936 dwuzłotówki Piłsudski 1936 w ilości 1.050.000 szt.

Od końca grudnia 1936 to era statku.

Pozdrawiam

POP STAR
POP STAR

Awatar użytkownika
khub
Posty: 48
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:30

Re: Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: khub » 19 lis 2020, 14:38

Gratuluję uporu w wertowaniu tych dokumentów. Nakład ok 1 mln Piłsudskiego 2 zł 1936 jest jednak nierealny w świetle dzisiejszej dostepności tej monety. Chyba że zostałby wybity i zniszczony.

popstar
Posty: 429
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: popstar » 19 lis 2020, 15:52

khub pisze:
19 lis 2020, 14:38
Gratuluję uporu w wertowaniu tych dokumentów. Nakład ok 1 mln Piłsudskiego 2 zł 1936 jest jednak nierealny w świetle dzisiejszej dostepności tej monety. Chyba że zostałby wybity i zniszczony.
Witam,
nie zastanawiam się nad dostępnością , gdyż monety mogły być ściągane z rynku i przetapiane. Podobnie stało się z Polonią 5 zł 1932 wybito 4 mil a podobno przetopiono 3 mil.

Skoro w roku sprawozdawczym 1936/37 wybito według dostępnych informacji tylko 75.000 szt. monet dwuzłotowych, i ktoś poinformował , że to 2 zł Piłsudski 1936 to tak wszyscy powtarzają bo niby się zgadza.
Błąd w druku z Komunikatu 10 większość ignoruje, a z całą pewnością dotyczy roku sprawozdawczego 1936/37 (1936) a nie jak wydrukowano (1935)

Pewne jest , że 2 zł "Statek" został puszczony w niewielkiej ilości do obiegu w pierwszym kwartale 1937 jakim cudem ?? ano dlatego , że wybito 75.000 szt. , jeżeli wybito 75.000 szt. to kiedy wybito 2 zł Piłsudski 1936 , pozostaje tylko jeden wniosek w pierwszym kwartale 1936, który czasowo mieści się w roku sprawozdawczym 01.04.1935-31.03.1936 w tym to roku wybito 1.050.000 szt. dwuzłotówek , jaki to miałby być rocznik 1934 ?? bo rocznika 1935 nie było.
Inne tłumaczenia nie trzymają się kupy , chyba , że ktoś zapomniał odnotować bicie statku w 1936/37?? I ilości wpisał w 1937/38.
Jeżeli rocznika Piłsudski 1934 było według moich szacunków 8.425.000 szt. ( a i to uważam za przesadę jednak nie mam dowodów na większe ilości Polonii) to byłoby go 8 x więcej aniżeli rocznika 1936 według mnie 1.050.000 szt.

Jestem otwarty na sugestię bo próbujemy dotrzeć logicznie do konkretów.

Pozdrawiam
POP STAR
POP STAR

Awatar użytkownika
khub
Posty: 48
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:30

Re: Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: khub » 19 lis 2020, 16:41

Ale czy było jakieś uzasadnienie ściągania i przetapiania tej monety w tym akurat roczniku? Jeśli uważasz że tak, to OK, to może zmieniać postać rzeczy, ale jeśli nie, i zostajemy przy naturalnym obiegu, to według mnie proporcja 8:1 rocznika 34 do 36 jest nieprawdziwa i jest to raczej w okolicach 20:1, albo i więcej niż 20. Ciężko porównywać liczbę dostępnych na rynku dwójek Piłsudskiego z 1934 i 1936, bo o ile 36 nawet w 4 stanie warto wystawić, to 34 w słabszych stanach jest praktycznie nic nie wart i sprzedawany jest w lotach albo leży jako złom. Można podpytać w domach aukcyjnych, jak szacują te proporcje i czy uważają te nakłady za realne.
Można również porównać występowanie na rynku z innymi monetami, do których nakładu masz większą pewność, i które nie były w jakiś masowy sposób wycofywane, i zobaczyć jak się przedstawaiają te proporcje i stosunki dzisiejszych cen w obiegowym stanie. Nie jestem w stanie dyskutować teoretycznie, bo te sprawozdania i komunikaty to nie moja bajka, ale myślę że warto odnosić się też do realiów praktycznych, bo to daje dodatkowe wskazówki.

popstar
Posty: 429
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: popstar » 19 lis 2020, 17:48

khub pisze:
19 lis 2020, 16:41
Nie jestem w stanie dyskutować teoretycznie, bo te sprawozdania i komunikaty to nie moja bajka, ale myślę że warto odnosić się też do realiów praktycznych, bo to daje dodatkowe wskazówki.
Ja też nie jestem w stanie, wpadłem na to przy okazji zainteresowania Statkiem, zastanawiało mnie skąd opinia , że statek zaprojektowano w 15 rocznicę Gdyni. Nigdzie w początkowej fazie wprowadzania monety nie znalazłem nawet jednej wzmianki. Statek miał bardziej symbolizować dostęp Polski do morza. Druga sprawa ilustracja , nie przedstawia ani pierwszego żaglowca szkoleniowego (bark Lwów) ani drugiego żaglowca szkoleniowego (Dar Pomorza) jest stylizacją z każdego trochę.
Jak sama mennica wyjaśnia intencja artysty było stworzenie syntezy żaglowca jako symbolu naszego morza, miała niejako propagować polskie morze. Nigdzie nie doczytałem się, że miała upamiętniać jakąś rocznicę np. "portu Gdyni", to chyba później dorobiona mitologia.

A Piłsudski 2 zł 1936 skąd informacje , że wybito 75 tys. szt.??

POP STAR

Informacje o statku w prasie
1937 1-3 informacje z pierwszego kw 1937 o wypuszczeniu w obieg 2 i 5 zł.jpg
POP STAR

popstar
Posty: 429
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: popstar » 19 lis 2020, 22:49

Proszę przyjrzeć się nastepującym po sobie komunikatom nr 10 i nr 11
jeden dotyczy okresu 1936/37 drugi 1937/38
wtedy jeszcze dokładniej będzie widoczne , że nastapiła pomyłka drukarska w dacie 1936 w komunikacie nr 10.

Nic nie mówi on o monecie Piłsudski 2 zł 1936. Zatem skąd to twierdzenie i liczba 75 tys. szt.???
1937-05 Komunikat nr 10 MNMP nowe wzory monety obiegowe z datą 1936.jpg
O tym , ze monety przebijano możemy rozpoznać po krótkich wzmiankach np preliminarzu do Budżetu gdzie planowano 5 mil. zł przychodu nadzwyczajnego z przebicia monet srebrnych.
1935-1936 Budżet projekt pozycja dochody przebicie monet srebrnych.jpg
Pozdrawiam

POP STAR
POP STAR

Awatar użytkownika
khub
Posty: 48
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:30

Re: Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: khub » 20 lis 2020, 07:58

NIe bronię nakładu 75 tys., być może faktycznie jest on błędny, ciekaw byłbym zdania p. Chałupsklego na ten temat, ostatecznie nie podważał go w swoim katalogu. Być może jest błędnie powielany w kolejnych katalogach, a że wygląda wiarygodnie w oparciu o dzisiejszą dostępność monety, to nie budzi podejrzeń.

popstar
Posty: 429
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: popstar » 20 lis 2020, 16:53

khub pisze:
20 lis 2020, 07:58
NIe bronię nakładu 75 tys., być może faktycznie jest on błędny, ciekaw byłbym zdania p. Chałupsklego na ten temat, ostatecznie nie podważał go w swoim katalogu. Być może jest błędnie powielany w kolejnych katalogach, a że wygląda wiarygodnie w oparciu o dzisiejszą dostępność monety, to nie budzi podejrzeń.
Ja próbuję tylko skłonić do myślenia i dyskusji, czasami podważając fakty chce się je udowodnić.

Podobnie było z NIKE ostatecznie uznałem ,że mennica wraz z Brukselą wybiła 28 mil szt. rocznika 1928. Jednak ze względu na znaczącą ilość braków przebito znaczną ilość na roczniki 1930/1931/1932.
Popracuję jeszcze nad rocznikiem 1936.

Sprawdziłem już chronologię rocznika 1934 jak już wcześniej pisałem nawet do października 1934 bito jeszcze 2 zł Polonia a od 5 grudnia 1934 rozpoczęto bicie 2 zł 1934 Piłsudski, których pierwszą partię miano przekazać do banku emisyjnego po świętach 1934. Prawdopodobne ustalenie podziału pomiędzy 2 zł POLONIA 1934 a 2 zł PIŁSUDSKI 1934 nie będzie możliwe jednak podział 250 tys. szt. Polonia i 10,4 mil Piłsudski wydaje się totalnie niezasadne.


Pozdrawiam

POP STAR
POP STAR

popstar
Posty: 429
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: popstar » 21 lis 2020, 17:30

A gdyby czysto hipotetycznie założyć , że historia z 2 złote 1936 wyglądała zupełnie inaczej:

podtrzymuję , że od 01.04.1936 do 31.03.1937 nie bito 2 zł Piłsudski , a 75 tys. szt. wybitych w tym okresie dotyczy 2 zł statek .
Dalej zakładałem hipotetycznie , że wobec powyższego 2 zł Piłsudski 1936 musiano wybić w 1 kwartale 1936 a ponieważ 2 złotówek wybito w tym okresie od 01.04.1935 do 31.03.1936 1.050.000 szt. to tyle wybito tego rocznika.
Jednak przeczy temu inny fakt ząbki na rancie rocznika 1934 i 1936 są różne a gdyby bito w pierwszym kwartale 1936 były by takie same.

Jak zatem mogła wyglądać chronologia?

Gdzieś w innym poście pisałem o zajęciu przez Polskę początkiem września 1938 roku Zaolzia. Nie była to planowana akcja a bardzo spontaniczne wydarzenie , które należy łączyć z wykorzystaniem sporu pomiędzy Niemcami a Czechami o Sudety. Konsekwencją tego wydarzenia było wprowadzenie polskich pieniędzy i wymiana koron na złote.
Przewidziano w tym celu podniesienie granicy emisji bilonu, stosowne rozporządzenie wydano 19.10.1938 roku.
Jak w pierwszym zdaniu czyli czysto hipotetycznie w tym celu wybito jeszcze w roku gospodarczym 01.04.1938 do 31.03.1939
10 zł 1938 234 000 szt. 2 340 000 zł = 3,8 tony czystego srebra
5 zł 1938 289 400 szt. 1 447 000 zł = 2,4 tony czystego srebra
2 zł 1936 1 068 000 szt. 2 136 000 zł = 3,5 tony czystego srebra
1 zł 1929 2 000 000 szt. 2 000 000 zł
łącznie 3 591 400 szt. na kwotę 7 923 000 zł
przypuszczam bito listopad 1938 do marzec 1939 zużyto około 10 ton czystego srebra.

kolejne srebro należało pozyskać ok. 20 ton czystego srebra dla 1.200.000 szt. monet 10 zł
zakładam, że w kwietniu może także maju 1939 wybito dalsze
10 zł 1939 1 200 000 szt.12 000 000 zł

Razem zatem 19.923.000 zł mennica biła z lekkim zapasem.

31.03.1939 roku RMS podniesiono o kolejne 30 milionów granicę emisji skarbowej dotyczyło to jednak planów bicia monety żelaznej na wypadek wojny.

No i jeszcze sprawa prestiżu, gdyż monety srebrne w obawie wybuchu wojny znikały z rynku podniesiono 1.08.1939 granicę emisji bilonu o dalsze 50 mil zł zakupiono srebro i w ostatnim tygodniu sierpnia 1939 rozpoczęto bicie 10 zł.
Wydaje mi się jednak , że te ilości nie zostały ujęte w zestawieniach Terleckiego

Wróćmy do 2 zł Piłsudski 1936

Mogło być tak , że wybite 1.068.000 szt. 2 złotówek do 31.03.1939 to np. 1.000.000 szt. statek oraz 68.000 szt. Piłsudski

Wykorzystano dwa stemple z 1934 roku dla portretu i 1936 roku dla orła oraz to samo karbowanie co statel.

Bardziej wiarygodne???

Pozdrawiam
POP STAR
1938_-_przylaczenie_Zaolzia_do_Polski_-_Cieszyn_137103_Fotopolska-Eu.jpg
1938-10-15 Kurjer Poznański m.in rada banku wymiana koron na złote.jpg
nr 41 czter asy rozgrywające.jpg
nr 41 wejście niemców do sudetów.jpg
Zaolzie nasze.jpg
POP STAR

Awatar użytkownika
mmz
Posty: 1071
Rejestracja: 01 kwie 2019, 09:58

Re: Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: mmz » 21 lis 2020, 18:50

kolejny "Lech Stępniewski", sam pisze, sam sobie odpowiada :)
Defende Nos, Christe Salvator - Gedanum, A.D. 1577 - TPZN nr legitymacji 101

Awatar użytkownika
julk1
Posty: 865
Rejestracja: 04 kwie 2019, 23:01

Re: Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: julk1 » 21 lis 2020, 18:55

Chociaż kopie prasy nie związane z tematem, fajnie się to ogląda i czyta. Może byś na HP założył jakiś temat, gdzie wkleiłbyś cos podobnego w większej ilości?

popstar
Posty: 429
Rejestracja: 09 kwie 2019, 18:57

Re: Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: popstar » 21 lis 2020, 20:37

mmz pisze:
21 lis 2020, 18:50
kolejny "Lech Stępniewski", sam pisze, sam sobie odpowiada :)
Kto Ci broni brania udział w dyskusji, napisz coś sensownego?
POP STAR

Awatar użytkownika
khub
Posty: 48
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:30

Re: Monety srebrne rocznik 1936

Post autor: khub » 22 lis 2020, 08:30

popstar pisze:
21 lis 2020, 17:30

Wróćmy do 2 zł Piłsudski 1936

Mogło być tak , że wybite 1.068.000 szt. 2 złotówek do 31.03.1939 to np. 1.000.000 szt. statek oraz 68.000 szt. Piłsudski

Wykorzystano dwa stemple z 1934 roku dla portretu i 1936 roku dla orła oraz to samo karbowanie co statel.

Bardziej wiarygodne???
Jeśli chodzi o sam nakład - wydaje się, że jak najbardziej tak, 68 tys. znacznie lepiej pasuje do realiów niż milion.
Jeśli chodzi o całą resztę - nie mam pojęcia, ale rozważania ciekawe i myślę, że wartościowe.

ODPOWIEDZ